zaloguj się   |    zarejestruj się   |    mapa strony   |
RSS
SmodCMS

Projekt Techniki Uczenia

Projekt „Nowe techniki uczenia się w Gminie Kęsowo”

Dofinansowany jest z europejskiego funduszu społecznego w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa kujawsko – pomorskiego na lata 2014-2020

Zadania projektu to:

  • doposażenie pracowni przedmiotowych(matematycznych, komputerowej, językowych i przyrodniczych)
  • dokształcanie nauczycieli w obszarze wykorzystania metody eksperymentu i TIK w dydaktyce,
  • zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze w obszarze kompetencji kluczowych (matematyka, przyroda, języki obce),
  • zajęcia rozwijające uzdolnienia w obszarze ww. kompetencji kluczowych (matematyka, zajęcia przyrodnicze, języki obce)

W ramach projektu zostały zorganizowane zajęcia:

  • Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z matematyki
  • Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze z przyrody
  • Kółko matematyczne
  • Kółko przyrodnicze
  • Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka angielskiego
  • Kółko języka angielskiego

Zajęcia prowadzą: Aleksandra Grubczak, Alicja Pogorzelczyk, Sylwia Michalak, Monika Napiontek, Alina Sankowska-Kensik, Elżbieta Pipowska.

Uczniowie odbywają zajęcia ze specjalnie przygotowanym do tego celu sprzętem, który systematycznie dostarczany jest do szkoły w ramach tego projektu.

Matematyka:

  • Nakładka magnetyczna
  • Waga wielofunkcyjna
  • Magnesy tablicowe
  • Rzutnik pisma
  • Bryły porównawcze

Język angielski:

  • Komputer przenośny
  • Tablica interaktywna
  • Projektor
  • Tablica magnetyczna

10 zasad dobrego uczenia się?

1. Używaj pamięci. Gdy przeczytasz stronę książki, odwróć wzrok i przypomnij sobie jej główne idee. Rzadko używaj zakreślaczy i nigdy nie zakreślaj czegoś, czego nie umieściłeś wcześniej w swojej pamięci. Spróbuj przypomnieć sobie najważniejsze idee, kiedy wchodzisz do sali zajęć lub do jakiegoś pomieszczenia innego niż to, w którym się ich nauczyłeś. Umiejętność przypominania sobie- generowania idei ze swojego wnętrza jest jednym z kluczowych wskaźników dobrego uczenia się.

2. Sprawdzaj swoją wiedzę - na każdy możliwy temat i możliwie jak najczęściej. Fiszki są Twoimi najlepszymi przyjaciółmi.

3. Zbrylaj zadania. Zbrylanie polega na zrozumieniu i ćwiczeniu rozwiązania danego zadania, tak by rozwiązanie pojawiło się natychmiast. Gdy już uda Ci się rozwiązać zadanie, przećwicz je ponownie. Upewnij się, że potrafisz je rozwiązać krok po kroku bez żadnej pomocy. Udawaj, że to piosenka, i odtwarzaj rozwiązanie raz po raz w swoim umyśle, tak aby informacje połączyły się w jedną gładką bryłę, którą możesz wydobyć z pamięci, ilekroć zechcesz.

4. Stosuj odraczane powtórki. Podobnie jak robią to sportowcy, zaplanuj swoje sesje uczenia się w ciągu dnia, robiąc między nimi przerwy. Twój mózg jest jak mięsień - nie zniesie zbyt długich ćwiczeń na raz.

5. Ucząc się wykorzystuj różne techniki rozwiązywania zadań. Nigdy nie ćwicz zbyt długo z użyciem jednej techniki – po jakimś czasie zaczynasz po prostu bezmyślnie naśladować to, co robiłeś we wcześniejszych zadaniach. Łącz różne typy zadań, dzięki czemu nauczysz się nie tylko tego, jak stosować daną technikę, ale też tego, kiedy to robić ( zazwyczaj podręczniki nie są pisane w ten sposób, więc będziesz musiał włożyć w to trochę wysiłku). Po każdym zadaniu domowym lub teście przejrzyj swoje błędy, postaraj się zrozumieć, dlaczego je popełniłeś, a następnie ponownie rozwiąż zadania. Aby uczyć się jak najwydajniej, pisz ręcznie (nie na komputerze) – zapisuj po jednej stronie treść zadania, a po drugiej jego rozwiązanie (pisanie ręczne powoduje tworzenie silniejszych struktur nerwowych w mózgu niż pisanie na komputerze). Możesz też później sfotografować albo zeskanować swoje notatki, żeby wprowadzić je do aplikacji na smart fonie. Sprawdzaj losowo swoją wiedzę związaną z różnego typu zagadnieniami. Możesz także przeglądać w przypadkowy sposób podręcznik, wybierać na chybił trafił zadania i sprawdzać, czy jesteś w stanie je rozwiązać bez podpowiedzi.

6. Rób sobie przerwy. Często zdarza się, że nie jesteś w stanie rozwiązać zadania za pierwszym razem, gdy je widzisz. Dlatego lepiej jest się uczyć odrobinę każdego dnia, niż przeprowadzać długie sesje, w których potrzebujesz zrozumieć wszystko naraz. Kiedy poczujesz frustrację, zrób sobie przerwę, tak by inna część Twojego mózgu mogła przejąć pałeczkę i rozwiązać problem w tle.

7. Używaj pytań i prostych analogii. Ilekroć masz problem ze zrozumieniem danego pojęcia, pomyśl sobie: „Jak mógłbym to wyjaśnić, by zrozumiał to dziesięciolatek?”. Naprawdę pomocne jest również używanie analogii, na przykład porównanie elektryczności do przepływu wody. Nie poprzestawaj na wyjaśnianiu w myślach – powiedz na głos lub zapisz. Ten dodatkowy wysiłek, czyli pisanie bądź mówienie, sprawia, że głębiej kodujesz (to znaczy przekształcasz na struktury połączeń nerwowych) to, czego się uczysz.

8. Skup się. Wyłącz wszystkie rozpraszające urządzenia, wycisz dźwięki w komputerze i telefonie komórkowym, a następnie ustaw minutnik na 25 minut. Przez ten czas skoncentruj się i pracuj tak wydajnie, jak potrafisz. Gdy minutnik zadzwoni, daj sobie niewielką przyjemną nagrodę. Kilka takich sesji dziennie może naprawdę posunąć Twoją naukę do przodu. Postaraj się aranżować czas i miejsce do nauki tak, aby nie zerkać nieustannie na telefon czy ekran komputera, i ćwicz, aż stanie się to dla Ciebie czymś naturalnym.

9. Zaczynaj od najtrudniejszych zadań – zrób najtrudniejszą rzecz danego dnia wcześnie rano, kiedy jesteś rześki i wypoczęty.

10. Stosuj techniki umysłowego kontrastu. Przypomnij sobie swój punkt wyjściowy lub pomyśl o aktualnej sytuacji i zestaw je z tym miejscem, w których chciałbyś się znaleźć, gdy skończysz naukę. W swoim kąciku do nauki umieść zdjęcie albo napis, które będą Ci przypominać o tym marzeniu. Patrz na to, kiedy Twoja motywacja osłabnie. Ta praca opłaci się i Tobie, i osobom, które kochasz.


(Bibliografia : Barbara Oakley „Głowa do liczb”)